Spotkanie z gminami metropolii warszawskiej w sprawie propozycji ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie

24 października br. w warszawskim Domu Kultury Śródmieście odbyło się spotkanie z przedstawicielami gmin metropolii warszawskiej na temat ograniczenia godzin nocnej sprzedaży alkoholu w warszawskich sklepach.

Było to już drugie spotkanie na ten temat z gminami metropolii warszawskiej. We wrześniu przedstawiciele 18 gmin bezpośrednio sąsiadujących z Warszawą spotkali się w Centrum Kreatywności Targowa – więcej na ten temat.

Spotkanie otworzył Pan Maciej Fijałkowski, Sekretarz m.st. Warszawy.

Następnie przedstawiciel Biura Rozwoju Gospodarczego m.st. Warszawy podsumował wyniki ankiety, która została przesłana we wrześniu do gmin metropolii warszawskiej w celu poznania ich opinii na temat ograniczenia godzin nocnej sprzedaży alkoholu.

Ewentualne ograniczenie wprowadzone w Warszawie będzie oddziaływać na gminy bezpośrednio sąsiadujące. Może również wpływać na pozostałe gminy metropolii warszawskiej. Dlatego istotne jest poznanie opinii przedstawicieli wszystkich gmin metropolii warszawskiej w tym temacie.

Spotkanie było organizowane we współpracy ze Stowarzyszeniem Metropolia Warszawa.

XIV Forum Rozwoju Mazowsza.

W dniu 15 października 2024 r. w Centrum Konferencyjnym Legia Warszawa odbyło się, organizowane przez Mazowiecką Jednostka Wdrażania Programów Unijnych, XIV Forum Rozwoju Mazowsza – wydarzenie poświęcone roli Unii Europejskiej w rozwoju regionu.

Przedstawiciele gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu po raz kolejny uczestniczyli w Forum i zaprezentowali efekty przedsięwzięć współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz wzięli udział w debatach poświęconych m.in: roli Unii Europejskiej w rozwoju Mazowsza (Sekretarz m.st Warszawy Pan Maciej Fijałkowski) oraz procesom związanym z zieloną transformacja (Skarbnik SMW, Burmistrz Miasta Mińsk Mazowiecki Pan Marcin Jakubowski).

 

Walne Zgromadzenie Członków Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” – 30 września 2024 r. w Nowym Dworze Mazowieckim

Członkowie Stowarzyszenia, zebrani w dniu 30 września br. na posiedzeniu Walnego Zgromadzenia Członków, które odbyło się w Kasynie Oficerskim w Nowym Dworze Mazowieckim, przyjęli uchwałę w sprawie wyrażenia kierunkowej zgody dla projektu ustawy o związku metropolitalnym w województwie mazowieckim. Kolejnym etapem prac będą dalsze uzgodnienia z interesariuszami procesu.

Ponadto uczestnicy spotkania zapoznali się z najnowszymi informacjami nt. Zielonego Pierścienia Warszawy oraz poznali ofertę współpracy z Akademią Pożarniczą w Warszawie, podczas wizyty w Bazie Szkolenia Poligonowego i Innowacji Ratownictwa.

Spotkanie było również okazją do wspólnego słodkiego świętowania z okazji pierwszego posiedzenia w pełnym składzie regionu warszawskiego stołecznego – 70 gmin i 9 powiatów naszego Stowarzyszenia razem może więcej!

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć.

 

 

 

 

 

 

 

Powiat Legionowski – nowym członkiem Stowarzyszenia Metropolia Warszawa!

Do grona samorządów członkowskich naszego stowarzyszenia – zgodnie z uchwałą nr 21/2024 Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” – dołącza Powiat Legionowski!

Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” reprezentuje od 18 września 2024 r. 79 jednostek samorządu terytorialnego z Mazowsza – gminy, miasta i powiaty – tym samym stowarzyszenie jest jedną z największych organizacji metropolitalnych w kraju.

Działamy, angażujemy się w najważniejsze dla naszych członków kwestie. Stowarzyszenie to silny samorząd, silne gminy, miasta i powiaty oraz zaangażowani samorządowcy i mieszkańcy.

Rusza Warszawskie Badanie Ruchu w metropolii warszawskiej

Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej. Informacje pozyskane w ramach Warszawskiego Badania Ruchu 2024-2025 umożliwią zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych.

od 1 października do 30 listopada 2024 r. na terenie całej metropolii warszawskiej będą prowadzone badania ankietowe w ramach pierwszego etapu kompleksowych badań ruchu. Ankieterzy zbiorą informacje o sposobach podróżowania mieszkańców, a także dane o ruchu pojazdów.

Ankieterzy będą odwiedzać losowo wybrane lokale mieszkalne, aby przeprowadzić wywiad ze wszystkimi członkami gospodarstwa domowego, którzy skończyli przynajmniej 6 lat. Będzie można ich spotkać również na stacjach kolejowych.

Jaki jest cel badania?

Chcemy dowiedzieć się jak, dokąd i czym przemieszczają się mieszkańcy metropolii warszawskiej. Te informacje umożliwią zaplanowanie optymalnych rozwiązań transportowych.

Ostatnie kompleksowe badania ruchu Warszawa przeprowadziła wiosną 2015 roku. Na przestrzeni lat nastąpiły znaczne przemiany ekonomiczne i społeczne, rozwinął się system transportowy w Warszawie i metropolii, a powiązania między podwarszawskimi gminami, a stolicą znacznie się umocniły. Powstały m.in. nowe drogi i nowe połączenia komunikacji zbiorowej. Wszystkie te elementy mogły znacznie wpłynąć na zachowania komunikacyjne mieszkańców. Analiza wyników badań umożliwi m.in. aktualizację matematycznego modelu ruchu, który służy jako narzędzie do planowania optymalnych rozwiązań transportowych na przyszłość.

 

Jak będzie wyglądać badanie ankietowe?

Badanie jest dobrowolne i anonimowe. Ankieterzy będą odwiedzać mieszkańców w środy, czwartki, piątki lub soboty. Podczas wywiadu będą pytać o wszystkie podróże, które miały miejsce w dniu poprzedzającym wizytę ankietera (lub w czwartek w przypadku wywiadów prowadzonych w sobotę).

Ankieterzy zapytają między innymi:

☑  o podstawowe, kluczowe dla badania informacje na temat gospodarstwa domowego

☑  o cele podróży

☑  o wykorzystane środki transportu

☑  o godziny rozpoczęcia i zakończenia podróży

Pomóż ankieterowi wypełnić kwestionariusz, odpowiadając na jego pytania.

Uwaga! Ankieterzy z agencji badawczej PBS Sp. z o.o. realizującej badania będą wyposażeni w identyfikatory z imieniem i nazwiskiem oraz kopię listu wyjaśniającego cel badania. Bez obaw zaproś ankietera do domu i opowiedz mu o swoich codziennych podróżach.

Realizacja badania jest jednym z działań wynikających z Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP).

Więcej informacji na stronie:  Warszawskie Badanie Ruchu 2024

Spotkanie międzynarodowego projektu dot. współpracy metropolitalnej odbyło się w Ostrawie!

W dniach 11-12 września br. odbyło się w Ostrawie trzecie już spotkanie partnerów międzynarodowego projektu MECOG-CE Strengthening metropolitan cooperation and governance in central Europe, w którym udział bierze metropolia warszawska.

Spotkanie miało na celu omówienie kluczowych działań realizowanych w ramach projektu.

Najważniejsze punkty programu:

  • przedstawienie wyników prac w ramach klastrów badawczych skupiających się na najlepszych praktykach metropolitalnych,
  • postęp działań pilotażowych i ich ocena okresowa,
  • propozycje nowych rozwiązań wzmacniających współpracę metropolitalną,
  • rozpoczęcie pakietu roboczego nr 3, który będzie koncentrował się na opracowaniu strategii i planów działania w celu wzmocnienia współpracy metropolitalnej i zarządzania.

Ponowne spotkanie partnerów z 5 państw Europy Środkowej zaowocowało produktywną dyskusją i wzmocnieniem współpracy.

KONTEKST

Metropolia warszawska w ramach klastrów badawczych czerpie wiedzę od Stowarzyszenia Regionu Stuttgartu i J.S.P.D. Berlin Brandenburg w ramach najlepszych praktyk i rozwiązań transportowych. Dodatkowo opracowywana jest analiza możliwości integracji transportu autobusowego w metropolii warszawskiej, która będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

Więcej informacji dostępne jest na stronie projektu MECOG-CE.

Rozwój gospodarczy, ochrona środowiska i klimatu – warsztaty dla specjalistów z gmin i powiatów metropolii warszawskiej

Wszyscy partnerzy współtworzący metropolię warszawską są zgodni: priorytetem jest współpraca w zakresie rozwoju transportu publicznego. A co poza tym? O zadaniach i kompetencjach w zakresie rozwoju gospodarczego, a także ochrony środowiska i klimatu dyskutowali specjaliści z gmin i powiatów.

Podczas warsztatów, które odbyły się 12 września br. w Ursynowskim Centrum Kultury Alternatywy, podsumowaliśmy wyniki ankiet przeprowadzonych wśród pracowników gmin i powiatów metropolii warszawskiej. Były one punktem wyjścia do rozmów i dyskusji nad ponadlokalnymi wyzwaniami w zakresie rozwoju gospodarczego oraz ochrony środowiska i klimatu, które stoją przed metropolią warszawską.

Ważnym aspektem była ożywiona „burza mózgów” na temat konkretnych propozycji zadań, które mogą znaleźć się w projektowanej ustawie metropolitalnej. Niezwykle inspirujące jest poznanie punków widzenia bazujących na doświadczeniach różnych JST: m.st. Warszawy, gmin wiejskich, gmin miejskich, a także perspektywy powiatów.

Kluczowe jest, aby zapisy przyszłej ustawy metropolitalnej były oparte na propozycjach wynikających z prac warsztatowych podejmowanych na forum, z udziałem wszystkich partnerów metropolii.

Uroczyste wręczenie nagród w konkursie plastycznym „20 rocznica – jak zmieniła się moja okolica dzięki członkostwu w Unii Europejskiej”

W tym roku przed naszymi młodymi artystami stało nie lada zadanie – ukazanie zmian, jakie zaszły w ich najbliższej okolicy dzięki członkostwu Polski w Unii Europejskiej.

Autorzy prac konkursowych – uczniowie szkół podstawowych metropolii warszawskiej – urodzili się Europejczykami, gdy Polska już od kilku lat była w Unii Europejskiej.

Są jednak doskonałymi obserwatorami i podzielili się z nami spostrzeżeniami, jakie zmiany zaobserwowali na przestrzeni lat w swoim najbliższym otoczeniu: zielone parki i ogrody, nowoczesny transport, ścieżki rowerowe, boiska, place zabaw, wyremontowane jak i nowe budynki szkół, bibliotek, przychodni, ośrodków pomocy społecznej. A wśród nich uśmiechnięte twarze dzieci jak i dorosłych mieszkańców metropolii.

Te wszystkie pozytywne zmiany w dalszym i bliższym otoczeniu dzieci i młodzieży zaszły w większości dzięki unijnym funduszom, których Polska jest największym beneficjentem spośród wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej.

Umiejętność obserwacji jak i talent plastyczny został doceniony przez Komisję Konkursową, która z 54 plakatów nadesłanych przez zespoły klasowe z 17 miejscowości metropolii warszawskiej wybrała te najpiękniejsze i szczególnie się wyróżniające.

12 września 2024 roku nagrody dla najlepszych artystów wręczył osobiście Prezydent m.st. Warszawy, Rafał Trzaskowski oraz Prezes Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa”, Michał Olszewski.

Dla organizatorów konkursu to był prawdziwy zaszczyt móc poznać artystów osobiście! Ich wczorajsza wzorowa postawa i zaangażowanie w opowiadaniu o szczegółach swoich prac bardzo wszystkim zaimponowało.

Na szczególne wyróżnienie zasługuje fakt, iż dwie nagrody w konkursie (II miejsce w kat. wiekowej klasy 0-3 jak i wyróżnienie w kat. wiekowej klasy 4-7) zdobyły aż dwie klasy z tej samej Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterskich Lotników Polskich w Wiązownie.

Natomiast Szkoła Podstawowa Sióstr Rodziny Maryi w Markach już drugi rok z rzędu zajęła pierwsze miejsce w starszej kategorii wiekowej.

Słowa uznania należą się wszystkim nauczycielom, którzy zadali sobie trud zgłoszenia klas do udziału w konkursie jak i koordynowali pracę całej klasy nad jednym, dużym plakatem.

Teraz, w nagrodę, wszystkie nagrodzone klasy udadzą się w tym roku szkolnym na wspaniałe wycieczki zorganizowane dzięki wsparciu urzędów gmin metropolii warszawskiej i instytucji goszczących jak i Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa”.

W większości będą to niezwykle ciekawe i edukacyjne wyjazdy, podczas których dzieci i młodzież z jednej z gmin udadzą się do instytucji kulturalnych zlokalizowanych na terenie innej gminy. W ten sposób będą mogli docenić atrakcyjność i skorzystać z atrakcji całego regionu warszawskiego stołecznego.

Warto podkreślić, że część z tych miejsc – Centrum Nauki Kopernik, Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” w Otrębusach czy Julinek Park w gminie Leszno – funkcjonuje dzisiaj dzięki wsparciu środków z Unii Europejskiej.

 

Lista nagrodzonych klas:

Laureaci konkursu w kategorii klasy 0-3:

I miejsce – klasa 3b, Szkoła Podstawowa Nr 6 im. Michała Elwiro Andriollego w Otwocku

Opiekun – Pani Urszula Miklińska

Nagroda – wycieczka do Centrum Folkloru Polskiego „Karolin” w Otrębusach w gminie Brwinów

II miejsce – klasa 2c, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterskich Lotników Polskich w Wiązownie

Opiekun – Pani Żaneta Szufladowicz

Nagroda – wycieczka do Obserwatorium Astronomicznego w Grodzisku Mazowieckim

III miejsce – klasa 2c,  Szkoła Podstawowa im. płka Stanisława Królickiego w Izabelinie

Opiekun – Pani Anna Piecha

Nagroda – wycieczka do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Wyróżnienie – klasa 1d, Szkoła Podstawowa im. Szarych Szeregów w Płochocinie, Ożarów Mazowiecki

Opiekun – Dorota Mochalska

Nagroda – wycieczka do Muzeum Motoryzacji i Techniki w gminie Brwinów

 

Laureaci konkursu w kategorii klasy 4-7:

I miejsce – klasa 6, Szkoła Podstawowa Sióstr Rodziny Maryi w Markach

Opiekun – Pani Irena Muraszka

Nagroda – wycieczka do Julinek Park w gminie Leszno k/Warszawy

II miejsce – klasa 5c, Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Mrokowie

Opiekun – Pani Elżbieta Kuczara

Nagroda – wycieczka do Obserwatorium Astronomicznego w Grodzisku Mazowieckim

III miejsce – klasa 5g, Szkoła Podstawowa Nr 356 im. Ryszarda Kaczorowskiego w Warszawie

Opiekun – Pani Irena Muraszka

Nagroda – wycieczka do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie

Wyróżnienie – klasa 5b, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi im. Bohaterskich Lotników Polskich w Wiązownie

Opiekun – Pani Katarzyna Borkowska-Dudman

Nagroda – wycieczka kolejką wąskotorową wraz z piknikiem w gminie Piaseczno

 

Gratulujemy i zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z ceremonii wręczania nagród!

Spotkanie w sprawie propozycji ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie

W dniu 4 września br. w Warszawie, Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” wspólnie z Biurem Rozwoju Gospodarczego Urzędu m.st. Warszawy zorganizowało spotkanie z przedstawicielami JST sąsiadujących z Warszawą poświęcone propozycji ograniczenia nocnej sprzedaży alkoholu w Warszawie.
Uczestnicy omawiali m.in. wyniki przeprowadzonych przez m.st. Warszawy konsultacji społecznych dotyczących ograniczenia godzin nocnej sprzedaży alkoholu w warszawskich sklepach oraz doświadczenia innych gmin, które zdecydowały się na wprowadzenie takiego ograniczenia – wskazujące, że podjęcie przez Radę m.st. Warszawy uchwały zakazującej sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych, może też oddziaływać na sytuację w gminach ościennych.

 

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w sprawie projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w sprawie projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Zarząd Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w ogólnym ujęciu pozytywnie ocenia przedstawione w projekcie nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmiany w systemie finansowania tych jednostek. W szczególności na uwagę zasługuje wzmocnienie dochodów własnych polegające na uniezależnieniu poziomu dochodów JST z udziału w dochodach budżetu państwa z PIT i CIT od zmian w systemie podatkowym. Pogłębiona analiza projektu ustawy i załączonych skutków finansowych proponowanych rozwiązań dla poszczególnych JST powoduje niemniej wątpliwości interpretacyjne dotyczące części przepisów oraz natury merytorycznej odnoszące się do niektórych proponowanych rozwiązań. W związku z powyższym niniejszym występujemy o doprecyzowanie objaśnień niektórych aspektów ustawy oraz przekazujemy poniższe postulaty modyfikacji części przepisów, w niektórych przypadkach nawiązujące do poprzedniego stanowiska Zarządu w sprawie zmian w finansowaniu JST.

  • Obniżenie poziomu korekty zamożnościowej z 50% do 25% nadwyżki wskaźnika zamożności danej JST ponad 120% wskaźnika zamożności danej kategorii JST i ustalenie jej górnego pułapu na 30% dochodów z PIT, CIT i dochodów podatkowych danej JST.

Ustalanie wskaźnika korekty nadwyżki na poziomie 25% zamiast 50% skutkuje ograniczeniem korekty zamożnościowej o połowę, tj. o kwotę 2,679 mld zł łącznie dla JST (przy wskaźniku 50% kwota korekty wynosi 5,358 mld zł). Proponowana zmiana poziomu korekty zamożnościowej oddziałuje pozytywnie w skali kraju na dochody blisko trzystu JST objętych tą korektą, nie skutkując jednocześnie ograniczeniem dochodów JST nie objętych tą korektą.

  • Utrzymanie w nowym systemie obecnie obowiązującego rozliczenia należnych JST dochodów z PIT i CIT względem dochodów przekazywanych do wysokości planu ustalonego przez Ministerstwo Finansów.

Według obowiązujących przepisów, w przypadku gdy faktyczne dochody z PIT lub CIT JST były inne od ustalonych na rok budżetowy po dwóch latach następuje korekta tych dochodów poprzez zwiększenie albo zmniejszenie planowanych dochodów z tego tytułu o równowartość różnicy między kwotą prognozowaną a wykonaną.

Przedstawiony projekt ustawy w odróżnieniu do obecnego stanu prawnego nie przewiduje po zakończeniu roku budżetowego rozliczenia przekazanych JST zgodnie z ustalonym planem dochodów z PIT i CIT względem dochodów faktycznie należnych JST.

Postulujemy utrzymanie tego mechanizmu, w szczególności z uwagi na przewidziane w ustawie ustalanie wysokości planu dochodów z PIT i CIT na podstawie dochodów sprzed dwóch lat w stosunku do roku budżetowego przy zastosowaniu prognozowanych na okres dwóch lat wskaźników makroekonomicznych odpowiednio dynamiki wynagrodzeń i zatrudnienia w gospodarce narodowej (PIT) i dynamiki nominalnej PKB (CIT). Doświadczenia historyczne z okresu podwyższonej w ostatnim czasie inflacji wskazują, że prognozy makroekonomiczne mogą w istotnym stopniu rozminąć się
z rzeczywistością gospodarczą. Ponadto mechanizm rozliczenia wzmacnia bezpieczeństwo i stabilność systemu na przyszłość – osłabi potencjalną pokusę świadomego zaniżenia poziomu prognozowanych wskaźników makroekonomicznych w celu ograniczenia dochodów JST z korzyścią dla budżetu państwa.

Dodatkowo zasadność stosowania mechanizmu rozliczenia dochodów z PIT i CIT koresponduje
z przewidzianą w projekcie ustawy (Rozdział 5) korektą nieprawidłowo ustalonych potrzeb finansowych. W tym świetle wdrożenie mechanizmu korekty w zakresie PIT i CIT zapewniłoby spójność logiczną całego nowego systemu dochodów JST.

  • Szczegółowe wyjaśnienie i kalkulacja dotycząca przyjęcia poziomu 14% wartości przychodów z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przy naliczaniu dochodów należnych JST z tego tytułu, w szczególności porównanie w tym zakresie z dochodami ze skali podatkowej.

Pozytywnie oceniamy włączenie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do katalogu dochodów, w których partycypują JST. Postulat ten środowisko samorządowe zgłaszało od samego początku wprowadzenia Polskiego Ładu, zwracając uwagę, że preferencje dla tej formy podatkowej będą skutkowały istotnym ograniczeniem dochodów JST.

W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano, że „mając na uwadze różnice systemowe pomiędzy podatkiem pobieranym na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej oraz podatkiem pobieranym od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości 19% a podatkiem ryczałtowym od przychodów ewidencyjnych (ryczałtowcy nie wykazują kosztów), zaproponowano, aby dochody
z ryczałtu zostały ustalone jako 14% przychodów ryczałtowych. Taki sam procent stanowią – w relacji do przychodów – dochody ze skali podatkowej, czy podatku liniowego z pozarolniczej działalności gospodarczej.”

Wnosimy o przedstawienie przez stronę rządową szczegółowej kalkulacji przyjętego wskaźnika 14%,
w szczególności o wykazanie jak podano w uzasadnieniu do projektu ustawy, że poziom ten jest adekwatny do sytuacji w zakresie dochodów ze skali podatkowej.

  • Podwyższenie udziałów JST w dochodach podatników PIT ponad wartości ujęte w projekcie ustawy, do poziomu zapewniającego pełną rekompensatę negatywnych dla JST skutków rozwiązań prawnych wprowadzonych w latach 2019-2022 (głównie tzw. 5 Kaczyńskiego
    i Polski Ład), z rozważeniem stopniowego, rozłożonego w czasie wzrostu udziałów.

W naszej ocenie zasadniczym celem reformy dochodów jednostek samorządu terytorialnego powinno być co najmniej odwrócenie negatywnych dla samorządów skutków tzw. Polskiego Ładu, który w istotnym wymiarze obniżył potencjał dochodowy JST.

Zaproponowane zmiany w finansowaniu jednostek samorządu terytorialnego nie zapewniają pełnej rekompensaty ubytków w dochodach JST powstałych w wyniku zmian podatkowych wprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilku lat (m.in. tzw. 5 Kaczyńskiego, zmiany w ryczałcie, Polskiego Ładu i jego modyfikacji).

Zgodnie z Ocenami Skutków Regulacji projektów ustaw wprowadzających rozwiązania Polskiego Ładu ubytek dochodów JST z PIT w 2025 r. oszacowany został przez Ministerstwo Finansów na 21 mld zł. Natomiast zgodnie z Oceną Skutków Regulacji (OSR) obecnego projektu ustawy proponowane rozwiązania mają spowodować w warunkach 2025 r. podwyższenie dochodów JST łącznie o 16 mld zł w porównaniu do aktualnego stanu prawnego (str. 8 OSR). Z porównania powyższych kwot wynika różnica 5 mld zł zaniżonego odwrócenia niekorzystnych dla JST skutków Polskiego Ładu.

Ponadto należy mieć na uwadze, że szacunek negatywnych dla dochodów JST z PIT skutków Polskiego Ładu dla 2025 r. przedstawiony w OSR-ach towarzyszących Polskiemu Ładowi opiewający na kwotę 21 mld zł, został sporządzony w 2021 r. i w pierwszej połowie 2022 r., a więc w okresie przed bezprecedensowym poziomem inflacji i szybkim wzrostem wynagrodzeń w gospodarce, co w tych warunkach oznacza faktycznie istotnie wyższy niż 21 mld zł roczny ubytek dochodów JST z PIT w konsekwencji Polskiego Ładu.

Reasumując należy ocenić, że proponowane w projekcie ustawy rozwiązania nie rekompensują w pełni negatywnych dla dochodów JST następstw Polskiego Ładu, a tym bardziej nie uwzględniają wcześniejszych ubytków dochodów na skutek choćby tzw. 5 Kaczyńskiego. Postuluje się zatem zwiększenie udziałów w dochodach podatników PIT w celu pełnej rekompensaty ubytków w dochodach JST powstałych w wyniku zmian podatkowych wprowadzonych na przestrzeni ostatnich kilku lat (m.in. tzw. 5 Kaczyńskiego, zmiany w ryczałcie, Polskiego Ładu i jego modyfikacji). W poczuciu odpowiedzialności, mając na uwadze sytuację budżetową Państwa, proponujemy rozłożony w czasie proces dojścia do poziomu udziału JST w PIT zapewniającego pełną niwelację negatywnych dla dochodów JST skutków zmian prawnych wprowadzonych w latach 2019-2022.

  • Wyjaśnienie wątpliwości w zakresie przepisów dotyczących ujęcia w potrzebach oświatowych finansowania zadań przedszkolnych.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu ustawy (str. 5) w ramach potrzeb oświatowych ujmowane mają być środki na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem skutków podwyżek wynagrodzeń nauczycieli wychowania przedszkolnego.

W świetle powyższego wątpliwości budzi przepis art. 27 ust. 1 pkt 4 projektu ustawy, w świetle którego przy ustalaniu potrzeb oświatowych wyłącza się zadania związane z:

„[…] wychowaniem przedszkolnym uczniów, którzy kończą 5 lat lub mniej w roku poprzedzającym rok budżetowy – w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w  szkołach podstawowych i innych formach wychowania przedszkolnego, niezwiązanych z:

  1. a) wychowaniem i kształceniem specjalnym,
  2. b) zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi,
  3. c) zatrudnieniem nauczycieli, o których mowa w art. 42d ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986), zwanej dalej „ustawą – Karta Nauczyciela”, w łącznej liczbie etatów nauczycieli, o której mowa w art. 42d ust. 3 tej ustawy,
  4. d) finansowaniem świadczenia na start, o którym mowa w art. 53a ustawy – Karta Nauczyciela.”

z jednoczesnym uchyleniem Rozdziału 6 w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych regulującym zasady przekazywania JST dotacji celowej na dofinansowanie zadań w zakresie wychowania przedszkolnego (art. 73 pkt 26 projektu ustawy).

W związku z powyższym wyjaśnienia wymaga, czy konstrukcja przepisów projektu ustawy nie wyklucza z ustalania potrzeb oświatowych zadań związanych z wychowaniem przedszkolnym.

  • Uwzględnienie przy ustalaniu kwoty zwiększenia dochodów z PIT i CIT ponad poziom wynikający z obecnego stanu prawnego, czyli w tzw. kwocie kalkulacyjnej, dochodów przysługujących JST w 2025 r. z tytułu rozliczenia dochodów przekazanych zgodnie z planem względem dochodów faktycznych za 2023 r.

Kwota kalkulacyjna stanowi zwiększenie dochodów JST z tytułu udziału w PIT i CIT wynikające z nowych rozwiązań w odniesieniu do obecnego stanu prawnego. W przypadku, gdy wielkość ta przewyższa łączną kwotę potrzeb finansowych danej JST, nie otrzymuje ona subwencji ogólnej i odwrotnie.

W obecnym stanie prawnym funkcjonuje mechanizm rozliczenia przekazanych dochodów z PIT i CIT względem dochodów należnych i ten element aktualnego systemu prawnego nie został uwzględniony w projekcie ustawy przy ustalaniu kwoty kalkulacyjnej na 2025 r.

  • Zmiana niektórych wag i determinant w celu lepszego odzwierciedlenia zróżnicowania zakresu potrzeb wydatkowych JST.

Waga obszaru Transport i łączność w miastach na prawach powiatu, tj. 18% jest niedoszacowana. W miastach na prawach powiatu występuje duże zróżnicowanie potrzeb wydatkowych w zakresie transportu. W metropoliach udział transportu w wydatkach bieżących pomniejszonych o transfery z budżetu państwa jest istotnie wyższy niż w mniejszych miastach na prawach powiatu. Prowadzi to do wniosku, że uśrednienie wagi w obszarze wydatkowym Transport i łączność w miastach na prawach powiatu jest nieuprawnione metodologicznie. Na przykład w 2023 r. udział wydatków bieżących w rozdziale lokalny transport zbiorowy w 2023 r. w sumie wydatków bieżących był w m.st. Warszawie wyższy niż w Tarnobrzegu o 17,4 pkt proc.

Właściwsze byłoby określenie indywidualnej wagi obszaru wydatkowego dla każdej jednostki samorządu terytorialnego odrębnie, która w lepszy i dokładniejszy sposób odzwierciedlałaby potrzeby wydatkowe poszczególnych samorządów, szczególnie mając na uwadze zadania z zakresu transportu lub ewentualnie pogrupowanie miast z uwagi na różnice w strukturze wydatków.

Dodatkowo należy zbadać czy przy wyznaczaniu wagi obszaru Transport w miastach na prawach powiatu uwzględniono wszystkie wydatki ponoszone przez miasta na ten cel, przykładowo czy obejmowały one wydatki na zadania z zakresu transportu publicznego przekazane do realizacji zakładom budżetowym, związkom komunalnym, bądź spółkom.

Z uwagi na fakt, iż każda z JST ma swoją specyfikę, ustalenie listy determinant wymaga każdorazowo przeprowadzenia dogłębnych analiz pokazujących szczegółowy wpływ każdej z nich na liczbę przeliczeniową mieszkańców, która jest decydująca dla ustalenia potrzeb wyrównawczych oraz kwoty korekty zamożnościowej.

  • Uwzględnienie w sposobie obliczania potrzeb wydatkowych różnic terytorialnych w kosztach realizacji zadań poprzez przeważenie wszystkich determinant relacją przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym mieście do średniej krajowej.

Różnice terytorialne w kosztach realizacji zadań występują we wszystkich obszarach wydatkowych. W związku z tym wnosi się o uzupełnienie determinant dla miast na prawach powiatu we wszystkich obszarach wydatkowych o relację przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym mieście do średniej krajowej.

Parametr – relacja przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej, do zastosowania przynajmniej w przypadku JST charakteryzujących się ponadprzeciętnymi płacami w gospodarce, obiektywnie odzwierciedla wyższy poziom kosztów realizowanych zadań przez JST w każdym obszarze wydatkowym (źródła podają, że w Polsce udział płac w PKB wynosi ok. 39%).

  • Zmiana metody ustalania potrzeb rozwojowych.

W przypadku braku pełnej rekompensaty ubytków w dochodach JST powstałych w wyniku zmian podatkowych postuluje się by całość potrzeb rozwojowych była ustalana wg udziałów dochodów poszczególnych JST w PIT przed wprowadzeniem programu Polski Ład. Postulat ten jest konsekwencją uwagi, że zasadniczym celem reformy dochodów jednostek samorządu terytorialnego powinno być co najmniej odwrócenie negatywnych dla samorządów skutków tzw. Polskiego Ładu.

  • Wyjaśnienie wątpliwości dotyczących porównywalności danych między nowym a obecnym systemem w zakresie oświaty.

W załączniku do OSR zaprezentowano porównanie dla każdej JST wysokości dochodów w nowym systemie z wielkością wynikającą z obecnych przepisów.

W zakresie finansowania oświaty, zgodnie z załącznikiem do OSR, w ramach obecnego systemu łączna kwota dochodów JST z subwencji oświatowej i dotacji przedszkolnej została wskazana na poziomie 96,4 mld zł. Natomiast w kalkulacji dochodów w warunkach projektowanych zmian przepisów potrzeby oświatowe przyjęto w kwocie 102,7 mld zł (art. 80 projektu ustawy), co oznacza różnicę w kwocie 6,3 mld zł. Wydaje się, że poziom finansowania oświaty z budżetu państwa nie jest zależny od wprowadzenia nowych rozwiązań, w związku z czym kwoty kalkulacyjne dochodów związanych z oświatą powinny być zbliżone.

W związku z powyższym sprecyzowania wymaga powód założenia wyższych dochodów związanych z oświatą w nowym systemie względem obecnego, co rzutuje na ocenę kwoty zwiększenia dochodów JST w nowym systemie w porównaniu do obecnego systemu (podany w OSR wzrost o 16 mld zł).

  • Urealnienie i ustabilizowanie poziomu finansowania z budżetu Państwa zadań oświatowych realizowanych przez JST.

Wnosimy o wprowadzenie mechanizmu indeksacji potrzeb oświatowych poprzez określenie ich wysokości na 3% PKB w celu urealnienia środków przekazywanych na ten cel z budżetu państwa.

Drugim zasadniczym celem reformy dochodów jednostek samorządu terytorialnego powinno być urealnienie wysokości środków z budżetu państwa przekazywanych do JST z przeznaczeniem na realizację zadań w zakresie oświaty.

Ustalenie wydatkowych potrzeb oświatowych na poziomie dotychczasowej subwencji oświatowej nie zapewnia postulowanego przez stronę samorządową uzupełnienia dotychczasowej luki w finansowaniu oświaty ze środków budżetu państwa.

Bolączką systemową jest permanentne niedofinansowanie funkcjonowania oświaty ze środków budżetu państwa, problem podnoszony przez środowisko samorządowe praktycznie od początku reform wprowadzonych pod koniec XX wieku (reformy rządu Jerzego Buzka). Środki pochodzące z subwencji oświatowej pozwalają jedynie na niespełna 60% pokrycie bieżących wydatków oświatowych samorządów.

W związku z powyższym wnosi się o zwiększenie poziomu potrzeb oświatowych w zakresie finansowania szkół do poziomu odpowiadającemu pełnemu finansowaniu zadań oświatowych ze środków budżetu państwa – tj. do poziomu 3% PKB wraz z jednoczesnym usunięciem obszaru „Oświata i wychowanie – szkoły” ze sposobu obliczania potrzeb wyrównawczych.

  • Wydłużenie o co najmniej 2 lata, tj. do roku 2027, obowiązywania regulacji łagodzących ustawowe reguły ostrożnościowe dotyczące finansów JST, określone w ustawie o finansach publicznych.

Zgodnie z regułą wydatkową w zakresie wydatków bieżących określona w art. 242 ustawy o finansach publicznych jednostka samorządu terytorialnego nie może planować i zrealizować większych wydatków bieżących niż dochody bieżące powiększone o nadwyżkę budżetową z lat ubiegłych oraz spłaty udzielonych pożyczek w latach ubiegłych i środki pochodzące z lokat.

Obowiązujące przepisy dopuszczają odstępstwo od reguły m.in. w zakresie podwyższenia limitu wydatków bieżących w latach 2022-2025 o tzw. wolne środki stanowiące nadwyżki środków pieniężnych budżetu JST, wynikające z rozliczeń wyemitowanych papierów wartościowych, kredytów i pożyczek z lat ubiegłych. Ponadto badanie spełnienia reguły jest prowadzone łącznie dla lat 2022-2025, co oznacza że niespełnienie reguły w danym roku lub latach musi zostać co najmniej skompensowane nadwyżkami wygenerowanymi w pozostałym okresie rozliczeniowym obejmującym lata 2022-2025.

W związku z powyższym wnosimy o wydłużenie obowiązywania powyższych przepisów łagodzących dotyczących art. 242 ustawy o finansach publicznych o co najmniej 2 lata, tj. przynajmniej do roku 2027.

Jednocześnie konstrukcja reguły indywidualnego limitu obsługi długu, określona w art. 243 ustawy o finansach publicznych zakłada co do zasady, że w danym roku budżetowym wysokość obciążeń budżetu związanych z obsługą zadłużenia (kapitał i odsetki) i udzielonymi poręczeniami i gwarancjami w relacji do dochodów bieżących jest zdeterminowana historycznie ukształtowanym średnim poziomem relacji nadwyżki dochodów bieżących nad wydatkami bieżącymi do dochodów bieżących.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami dopuszczona jest możliwość niespełnienia reguły w latach 2023-2025 pod warunkiem, że łączna kwota długu JST na koniec danego roku nie przekroczy 100% planowanych dochodów pomniejszonych o planowane dotacje (i środki o podobnym charakterze) oraz powiększone o przychody (określane art. 217 ust. 2 pkt 4-8 uofp) nieprzeznaczone na sfinansowanie deficytu budżetowego.

Z uwagi na powyższe wnosimy także o wydłużenie obowiązywania powyższych przepisów łagodzących dotyczących art. 243 ustawy o finansach publicznych o co najmniej 2 lata, tj. przynajmniej do roku 2027.

Zarząd Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa zapewnia jednocześnie o swojej gotowości do wszelkich dalszych uzgodnień i konsultacji planowanych zmian ustawowych dot. finansowania JST w Polsce.

Stanowisko_Zarządu_SMW_27.08.2024

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w sprawie projektu ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zostało przyjęte Uchwałą nr 20/2024 Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” z dnia 27 sierpnia 2024 r.

Skip to content