Pozytywna opinia „Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla metropolii warszawskiej 2021-2027+ (wersja 2)”

„Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla metropolii warszawskiej 2021-2027+ (wersja 2)” została pozytywnie zaopiniowana przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz Zarząd Województwa Mazowieckiego.

Pozytywne opinie potwierdzają zgodność zaktualizowanego dokumentu z Umową Partnerstwa, dają jednocześnie zielone światło do realizacji projektów finansowanych ze środków europejskich w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 oraz programów krajowych.

Dlaczego zaktualizowaliśmy Strategię ZIT?
Aktualizacja dokumentu była spowodowana szansą pozyskania dodatkowych środków z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na projekt Metropolitalne Centrum Wsparcia Doradczego (Działanie FEMA.09.04), który zapewni kompleksowe wsparcie dla jednostek samorządu terytorialnego budujących współpracę metropolitlaną oraz realizujących Zintegrowane Inwestycje Terytorialne.

Co zmieniliśmy w Strategii ZIT?

Strategii ZIT wersja 2 dodaliśmy „Cel 3. Wzmocnienie potencjału Związku ZIT” oraz kierunek działań „3.1. Wsparcie zdolności administracyjnych Związku ZIT”. Do listy projektów wybieranych w sposób niekonkurencyjny (załącznik nr 1) dodaliśmy projekt „Metropolitalne Centrum Wsparcia Doradczego”, który będzie współfinansowany z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 w ramach celu szczegółowego 5(i).

Uzupełniliśmy również tabelę wskaźników produktu i rezultatu wynikających z kierunku działań 3.1. Ponadto wprowadziliśmy kilka dodatkowych zmian, np. zaktualizowane rezultaty wynikające z wdrażania Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych na lata 2014-2020 oraz informację o wstąpieniu nowych członków do Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa”.

Zachęcamy do zapoznania się z zaktualizowaną Strategią ZIT (wersja 2).

Spotkanie sieci (ISS) Miasto Efektywne Energetycznie PIM3

W dniach 5 – 7 sierpnia br. w Katowicach spotkali się uczestnicy i eksperci (w tym przedstawiciele Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa”) Partnerskiej Inicjatywy Miast na lata 2024-2026 (PIM3), aby podzielić się wiedzą i doświadczeniem związanym m.in. z wdrażaniem rozwiązań dotyczących monitorowania i zarządzania przez JST energią czy realizacją inwestycji podnoszących efektywność energetyczną gminnych zasobów lokalowych, w tym zabytkowych (termomodernizacje, fotowoltaika, kolektory słoneczne).

 

Warsztaty w sprawie zadań z zakresu planowania przestrzennego w ramach prowadzonych prac nad ustawą metropolitalną

Na przełomie lipca i sierpnia br. w ramach prac nad ustawą metropolitalną, przedstawiciele gmin i powiatów metropolii warszawskiej spotkali się w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” w Warszawie. Warsztaty miały na celu pogłębienie dotychczasowych ustaleń i wypracowanie szczegółowych rozwiązań w zakresie zadania związanego z kształtowaniem ładu przestrzennego.

Warsztaty były kontynuacją spotkań, które miały miejsce w marcu br. w Centrum Kreatywności Targowa w Warszawie, a ich głównym zagadnieniem był wówczas transport metropolitalny. Zgodnie z sugestią gmin i powiatów metropolii warszawskiej planowane jest szczegółowe omówienie również pozostałych zadań możliwych do realizacji na poziomie ponadlokalnym w podziale na poszczególne obszary tematyczne: planowanie przestrzenne, rozwój gospodarczy oraz ochrona klimatu i środowiska naturalnego.

Warsztaty dot. kształtowaniem ładu przestrzennego odbyły się zgodnie z harmonogramem:

  • 30 lipca (dla JST z powiatów: grodziskiego, warszawskiego zachodniego, pruszkowskiego),
  • 31 lipca (dla JST z powiatów: nowodworskiego, legionowskiego, wołomińskiego),
  • 1 sierpnia (dla JST z powiatów: mińskiego, otwockiego, piaseczyńskiego).

 

Spotkania były prowadzone w formie warsztatowej przez ekspertów zewnętrznych z firmy Projekty Miejskie: Rajmunda Ryś, Andrzeja Brzozowego i dr Rafała Gajewskiego.

Spotkania dedykowane były pracownikom gmin i powiatów metropolii warszawskiej, którzy są merytorycznie powiązani z planowaniem przestrzennym, charakteryzują się dobrą znajomością potrzeb i uwarunkowań tego zagadnienia i na co dzień realizują zadania w tym zakresie.

Spotkanie inicjujące projekt SMW w ramach Partnerskiej Inicjatywy Miast na lata 2024-2026 – sieć miasto efektywne energetycznie

W dniu 29 lipca br. w Warszawie, w ramach Partnerskiej Inicjatywy Miast na lata 2024-2026 – sieć miasto efektywne energetycznie, spotkali się włodarze i przedstawiciele gmin i powiatów – członków SMW.
Celem spotkania było przedstawienie propozycji działań w zakresie efektywności energetycznej oraz korzyści wynikających z realizacji przez Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” projektu. Projekt jest skierowany do gmin miejskich oraz miejsko-wiejskich, jednakże ze względu na możliwość wypracowania działań dla całego obszaru metropolii warszawskiej, w inicjatywie także biorą udział przedstawiciele powiatów oraz gmin wiejskich.

zob. też: Partnerska Inicjatywa Miast na lata 2024-2026

Powiat Wołomiński – nowym członkiem Stowarzyszenia Metropolia Warszawa!

Do grona samorządów członkowskich naszego stowarzyszenia – zgodnie z uchwałą nr 16/2024 Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” – dołącza Powiat Wołomiński!

Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” reprezentuje od 24 lipca 2024 r. 78. jednostek samorządu terytorialnego z Mazowsza – gminy, miasta i powiaty – tym samym jest jedną z największych organizacji metropolitalnych w kraju.

 

Działamy, angażujemy się w najważniejsze dla naszych członków kwestie. Stowarzyszenie to silny samorząd, silne gminy, miasta i powiaty oraz zaangażowani samorządowcy i mieszkańcy.

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w sprawie projektowanych zmian systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa”
w sprawie projektowanych zmian systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego

Finansowanie jednostek samorządu terytorialnego w Polsce podlegało w ostatnich latach istotnym modyfikacjom, które w znaczący sposób zmieniły sytuację budżetową tych jednostek i w bardzo wielu przypadkach ograniczyły ich możliwości rozwojowe. Sytuacja finansowa JST po kilkuletnim okresie funkcjonowania zmian, w tym w ramach programu „Polski Ład” jest gorsza niż przed ww. zmianami.

W latach 2022-2024 jednostki samorządu terytorialnego utraciły ponad ¼ swoich dochodów z PIT. Tylko w około 60% zostały uzupełnione poprzez doraźne rekompensaty ze strony rządu, co łącznie poskutkowało ubytkiem dochodów tych samorządów w wysokości blisko 24 miliardów złotych. Program „Polski Ład” obniżył dochody JST do najniższego poziomu w historii mierzonego relacją do PKB: po wyłączeniu dochodów z gospodarki odpadami udział dochodów własnych do PKB Polski spadł w ubiegłym roku do wartości 4,9%. Od 2022 roku polskie JST notują znaczący deficyt budżetowy, skokowe spadki wyniku operacyjnego, w szczególności w samorządach miejskich oraz szybki spadek wskaźnika pokrycia wydatków bieżących dochodami bieżącymi.

Spośród jednostek samorządu terytorialnego metropolii warszawskiej aż 84% zanotowało w latach 2022-2024 ujemny bilans zmian w dochodach, tj. brak pokrycia utraty dochodów z PIT przekazanymi rekompensatami. Samorządy Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” utraciły od 2022 roku blisko ¼ dochodów z PIT. Tylko 1/3 tej straty została uzupełniona rekompensatami rządowymi. Łączny spadek dochodów samorządów Stowarzyszenia w ww. okresie to 6,2 miliarda złotych. Co więcej, program „Polski Ład” w 44 JST Stowarzyszenia spowodował w 2024 roku spadek przeciętnego poziomu limitu obsługi długu w stosunku do roku 2021.

Po wprowadzeniu „Polskiego Ładu” połowa JST Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” generuje deficyt operacyjny lub balansuje na granicy między deficytem a nadwyżką. W dłuższym okresie symptomem ograniczenia możliwości budżetowych JST nie będą deficyty operacyjne, ponieważ JST będą zmuszone do zawężenia fiskalnego i zbilansowania działalności operacyjnej kosztem nakładów na realizację zadań bieżących i inwestycyjnych. Istotnym wyzwaniem dla samorządów pozostaje permanentnie deficytowy system finansowania transportu publicznego, wzrost kosztów systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz szybki przyrost liczby mieszkańców nie płacących PIT w miejscu faktycznego zamieszkania na terenie metropolii warszawskiej. Ważną kwestią jest także znaczący udział osób w wieku przedprodukcyjnym w strukturze mieszkańców metropolii, w tym uczniów ukraińskich, co skutkuje znacznymi potrzebami finansowania w sferze edukacji. Wciąż dużym obciążeniem dla samorządów pozostaje konieczność wnoszenia do budżetu państwa tzw. „janosikowego”.

Biorąc pod uwagę powyższe uwarunkowania, Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa” z zadowoleniem przyjmuje zapowiedź Ministerstwa Finansów dot. zmian w zakresie systemu finansowania JST w Polsce, które miałyby opierać się na zwiększeniu dochodów JST w stosunku do dotychczasowych rozwiązań oraz oparciu tych dochodów na procentowym udziale JST w dochodach podatników na jej terenie.

Mając na względzie pilną potrzebą wprowadzenia ww. zmian, które według zapowiedzi strony rządowej mogą wejść w życie już od 1 stycznia przyszłego roku, Stowarzyszenie postuluje uwzględnienie w ramach projektowanej reformy poniższych kwestii:

  • oparcie finansów JST na przewidywalnych dochodach własnych, bazujących na niezależnych od koniunktury politycznej kryteriach i algorytmach, które będą gwarantowały finansowanie stabilne i adekwatne do kosztów realizowanych zadań,
  • opracowanie oczekiwanego od kilku lat katalogu zadań zleconych dla samorządów oraz przekazywanie środków do realizacji tych zadań, umożliwiających pełne i terminowe ich wykonanie zgodnie z art. 49 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego,
  • zapewnienie adekwatnego poziomu finansowania usług publicznych, w szczególności sfery edukacji, z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb danej JST wynikających z przyrostu liczby uczniów, w tym m.in. poprzez dalsze funkcjonowanie subwencji oświatowej oraz zapewnienie finansowania utrzymania infrastruktury edukacyjnej z uwagi na znaczenie wydatków w tym sektorze w budżetach JST, a także zwiększenie dotacji przedszkolnych dla JST,
  • rozważenie wprowadzenia programu finansowania budowy infrastruktury edukacyjnej dla JST o znaczących potrzebach w tym zakresie z uwagi na sytuację demograficzną,
  • rozważenie zmian dot. obowiązku finansowania szkół niepublicznych w formie dotacji JST z uwagi na pojawiającą się nieefektywność aktualnych rozwiązań, związanych m.in. z przenoszeniem działalności o tym charakterze do formuły niestacjonarnej,
  • zróżnicowanie poziomów podatków lokalnych, wraz z potencjalnym podwyższeniem minimalnego ich poziomu, np. w postaci ustanowienia stawek minimalnych wszystkich podatków lokalnych na poziomie np. 80% wartości dopuszczalnych,
  • przywrócenie wcześniej obowiązujących zasad ustalania taryfy wodno-kanalizacyjnej na poziomie JST w celu zapewnienia adekwatnego poziomu utrzymania infrastruktury i inwestycji w tym sektorze,
  • wprowadzanie zmian w systemie funkcjonowania Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych z odpowiednim wyprzedzeniem, tj. według algorytmu rok poprzedni minus 1 rok, w celu uniknięcia drastycznych i nagłych obciążeń budżetowych dla JST, w szczególności w sferze oświaty,
  • rozważenie dodatkowych rekompensat budżetowych dla JST na rok 2024 w związku ze skutkami ograniczenia dochodów z PIT oraz uwzględnienie znaczącego udziału osób w wieku przedprodukcyjnym, które nie generują dochodów a jedynie ogromne wydatki w sferze edukacyjnej i opiekuńczo-wychowawczej,
  • przeznaczenie dodatkowych środków na zatrudnienie pracowników w OPS do obsługi osób pochodzenia ukraińskiego, proporcjonalnie do funduszu pomocowego, w związku z brakiem kontynuacji świadczeń dla uchodźców z Ukrainy w postaci 300+ oraz 40 zł na zakwaterowanie i wyżywienie, co spowodowało wzrost liczby osób wymagających stałej pomocy, obsługiwanych przez OPS,
  • zamiana pożyczek z Krajowego Planu Odbudowy na dotacje i granty,
  • przedłużenie reguły fiskalnej z art. 242 ustawy o finansach publicznych co najmniej do 2028 r.,
  • przesunięcie terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego dopiero po wprowadzeniu obowiązków związanych z wprowadzeniem na rynek produktów w opakowaniach,
  • wprowadzenie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zadań inwestycyjnych finansowanych z budżetów JST.

Wyrażamy przekonanie, że wprowadzenie powyższych rozwiązań istotnie ułatwi prowadzenie zrównoważonej gospodarki finansowej przez samorządy lokalne, które są odpowiedzialne w pierwszej kolejności za zapewnianie odpowiedniego standardu usług publicznych dla swoich mieszkańców. Jednocześnie pozostajemy do dyspozycji w zakresie bezpośrednich uzgodnień i konsultacji planowanych zmian dot. finansowania JST w Polsce.

Stanowisko_Zarządu_SMW_09.07.2024

Stanowisko Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” w sprawie projektowanych zmian systemu finansowania jednostek samorządu terytorialnego, zostało przyjęte Uchwałą nr 14/2024 Zarządu Stowarzyszenia „Metropolia Warszawa” z dn. 9 lipca 2024 r.

Powiaty warszawski zachodni i wołomiński na warsztatach dotyczących MFP

Za nami już ostatnie dwa warsztaty z przedstawicielami gmin i powiatów metropolii warszawskiej w ramach cyklu spotkań, podczas których dyskutowaliśmy nad wymiarem przestrzennym „Strategii rozwoju metropolii warszawskiej do 2040 roku”.

W piątek 5 lipca 2024 roku spotkaliśmy się z reprezentantami JST powiatów warszawskiego zachodniego (godziny 9:00-12:00) i wołomińskiego (godziny 13:00-16:00).

Ponownie skorzystaliśmy z gościnności Chorągwi Stołecznej ZHP, która udostępniła nam salę do prac przy ul. Piaskowej w Warszawie.

Ze strony eksperckiej warsztaty nadzorowali dr hab. Wojciech Dziemianowicz, prof UW, dr hab. Dorota Mantey, prof. UW oraz dr Magdalena Cybulska.


Podczas dyskusji przedstawiciele powiatu warszawskiego zachodniego podkreśli, że:

  • szczególny nacisk powinien być położony na rozwój komunikacji publicznej (pomysł m.in. metropolitalnego metra),
  • potencjał miałaby budowa zbiornika na rzece Utracie – poza funkcjami retencyjnymi zbiornik mógłby być wykorzystywany w celach turystyczno-rekreacyjnych,
  • warto byłoby odciążyć Kampinoski Park Narodowy i ruch turystyczny przekierować także na inne punkty, obiekty, obszary w powiecie,
  • gminy powinny się ze sobą lepiej komunikować, aby nie powielać wydarzeń i inwestycji – niezbędna jest ścisła współpraca JST także w tym zakresie.

Reprezentanci gmin i starostwa powiatu wołomińskiego zwrócili zaś szczególną uwagę na konieczność rozbudowy ścieżek rowerowych, które powinny być poprowadzone wzdłuż każdej drogi wojewódzkiej. Podkreślili jak ważna dla dalszego rozwoju jest rozbudowa kolei oraz inwestycje na rzecz upłynnienia ruchu. W powiecie powinny być także organizowane targi dla przedsiębiorców, które zachęciłyby podmioty do prowadzenia działalności gospodarczej (np. produkcyjnej, usługowej) na jego obszarze.

Należy podkreślić, że wymienione powyżej zagadnienia to tylko niewielka część tematów poruszonych przez uczestników obu warsztatów.

Warsztaty dla gmin i powiatów metropolii “W kierunku struktury funkcjonalno-przestrzennej metropolii warszawskiej” oficjalnie za nami! Teraz nadszedł czas na przygotowanie podsumowania naszych prac.

Warsztaty w sprawie modelu dla powiatów pruszkowskiego i otwockiego za nami!

W środę 3 lipca 2024 roku w ramach prac nad modelem struktury funkcjonalno-przestrzennej dla metropolii warszawskiej spotkaliśmy się z przedstawicielami gmin i starostw z powiatów pruszkowskiego i otwockiego.

Warsztaty odbyły się w sali należącej do Chorągwi Stołecznej ZHP przy ul. Piaskowej w Warszawie. Z JST powiatu pruszkowskiego pracowaliśmy w godzinach 9:00-12:00, zaś z JST powiatu otwockiego – od 13:00 do 16:00.

Spotkania rozpoczął przedstawiciel Urzędu m.st. Warszawy. Po krótkim wprowadzeniu przez dr hab. Wojciecha Dziemianowicza, prof. UW, dalsze prace nadzorowały ekspertki wspierające przygotowanie SRMW – dr hab. Dorota Mantey, prof. UW (grupa poranna) i dr Magdalena Cybulska (grupa popołudniowa).


Podczas prac warsztatowych “nad mapą” reprezentanci gmin powiatu pruszkowskiego intensywnie dyskutowali o budowie dróg, m.in. tzw. Paszkowianki, w sprawie której poszczególne samorządy prezentują odmienne stanowiska. Zwrócili również uwagę m.in. na następujące zagadnienia:

  • potrzeba renaturyzacji cieków wodnych,
  • potencjał tworzenia ośrodków nowoczesnej technologii,
  • budowa ścieżek rowerowych wzdłuż dróg wojewódzkich oraz rozbudowa linii kolejowych,
  • konieczność szkoleń dla przedstawicieli samorządów.

Przedstawiciele gmin z powiatu otwockiego podkreślali zaś przyrodnicze walory swojego powiatu. Proponowali, aby została utworzona ścieżka rowerowa z niezbędną infrastrukturą, która przechodziłaby m.in. przez Mazowiecki Park Krajobrazowy i połączyła ze sobą atrakcyjne obiekty, miejsca rekreacji, ważne punkty. Według uczestników warsztatów trasy rowerowe powinny być budowane także wzdłuż dróg wojewódzkich i innych ciągów komunikacyjnych.

Podczas pracy warsztatowej przedstawicieli JST powiatu otwockiego silnie wybrzmiała także potrzeba rozwoju transportu publicznego – autobusowego i kolejowego, oraz stworzenia lokalnych centrów usług.

Powiaty miński i nowodworski na warsztatach dot. modelu

Za nami kolejne spotkania z przedstawicielami gmin i powiatów w ramach prac nad modelem funkcjonalno-przestrzennym dla metropolii warszawskiej. Tym razem w warsztatach wzięli udział reprezentanci JST z obszaru powiatów mińskiego i nowodworskiego.

Spotkania dotyczące wymiaru przestrzennego w SRMW odbyły się:

  • dla JST powiatu mińskiego – 26 czerwca 2024 roku (środa) w godzinach 9:00-12:00 w Terminalu Kultury Gocław,
  • dla JST powiatu nowodworskiego – 27 czerwca 2024 roku (czwartek) w godzinach 9:00-12:00 w Pałacu Kultury i Nauki.

Powiat miński jest największym powiatem w metropolii warszawskiej, w którego skład wchodzi aż 13 gmin. Aby przedstawiciel każdej z JST miał możliwość swobodnej wypowiedzi oraz podkreślenia istotnych dla niego kwestii, reprezentanci gmin i starostwa zostali podzieleni na dwie grupy. Uczestnicy pracowali jednak na tych samych materiałach i omawiali identyczne zagadnienia.

W trakcie warsztatów dla powiatu mińskiego wybrzmiało, że niezbędny jest rozwój komunikacji publicznej zarówno wewnątrz powiatu, jak i Warszawą (oraz pozostałą częścią metropolii). Podstawę powinien stanowić transport kolejowy (budowa nowych linii), co jednak nie oznacza, że inne środki transportu nie będą rozwijane. Przedstawiciele JST powiatu mińskiego zauważyli również, że powinny być prowadzone działania intensyfikujące działalność gospodarczą i przyciągające inwestorów.

Reprezentanci gmin i starostwa z powiatu nowodworskiego w czasie prac podkreślali znaczenie lokalizacji ośrodków produkcji i logistyki w Czosnowie i Nowym Dworze Mazowieckim, podstrefy Specjalnej Strefy Ekonomicznej na terenie gminy Pomiechówek, a także bliskość lotniska Warszawa-Modlin. Uczestnicy warsztatów zgodzili się, że ta działalność gospodarcza może stanowić potencjał do rozwoju turystyki biznesowo-konferencyjnej na terenie powiatu. Podkreślali jednak, że wymagałaoby to zdecydowanych nakładów na rozbudowę transportu (m.in. kolejowego i drogowego).

Przedstawiciele gmin i starostw z obu powiatów zwrócili uwagę na problem braku bądź niskiego poziomu tożsamości metropolitalnej wśród mieszkańców ich JST. Zdecydowanie jest to obszar, gdzie powinny być podejmowane konkretne działania.

Konferencja inaugurująca III edycję projektu Partnerska Inicjatywa Miast (PIM3)

Rozpoczęła się nowa edycja realizowanego przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w partnerstwie z Bankiem Światowym projektu strategicznego – Partnerska Inicjatywa Miast 2024-2026 (PIM3).
30 miast, stowarzyszeń miast i jednostek organizacyjnych gmin z całej Polski (w tym Stowarzyszenie „Metropolia Warszawa”) przez najbliższe dwa lata, w ramach trzech sieci tematycznych: Miasto efektywne energetycznie; Miasto kompaktowe; Miasto dostępnych mieszkań; będą pracować na rzecz poprawy jakości życia mieszkańców naszych gmin. W konferencji, w dniach 1-3 lipca w Warszawie, wzięli udział przedstawiciele SMW, Miasta i Gminy Łomianki oraz M.st. Warszawy – wspólnie koordynujących realizację projektu.

Skip to content