Dzielimy się doświadczeniami i dobrymi praktykami na temat mobilności miejskiej

Wizyta studyjna w ramach projektu pn. „Sieciowanie Związków ZIT w Polsce”

1 października
Październik rozpoczynamy aktywnie. Gościmy przedstawicieli Związków ZIT z różnych części Polski. Pokazujemy dobre praktyki z zakresu mobilności miejskiej na podstawie rozwiązań przyjętych w metropolii warszawskiej. W sesji przedpołudniowej wprowadziliśmy naszych gości w tematykę trzydniowej wizyty. Pokazaliśmy jak funkcjonuje Warszawski Transport Publiczny (WTP). Przekazaliśmy najciekawsze dane i statystyki obrazujące skalę i zasięg naszej sieci transportowej, a także najbliższe plany inwestycyjne dotyczące transportu publicznego. Omówiliśmy jak konkretnie wdrażamy działania w ramach Planu zrównoważonej mobilności miejskiej dla metropolii warszawskiej 2030+ (SUMP). Wielokrotnie podkreślaliśmy cele, do których dąży metropolia warszawska wdrażając SUMP w metropolii warszawskiej: poprawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym, troska o środowisko i klimat, poprawa dostępu do transportu zbiorowego. Następnie pełnomocnik Prezydenta ds. Nowego Centrum Warszawy – w niezwykle ciekawy sposób opowiadał o wyzwaniach, które wiążą się z inwestycjami realizowanymi w centrum stolicy. Aktywni uczestnicy spotkania komentowali, pytali, opowiadali o doświadczeniach w swoich miastach – to bardzo cenna wiedza, z którą nasi goście wrócą do swoich gmin i miast.

Wizyta studyjna ma charakter praktyczny. Po południu pojechaliśmy na węzeł Młociny i zaprezentowaliśmy jak projektujemy węzły przesiadkowe łączące różne środki transportu: autobusy, tramwaje, metro. Po drodze zaobserwowaliśmy jak mieszkańcy, turyści, przedstawiciele biznesu korzystają z przyjaznej i wygodnej przestrzeni w Śródmieściu, która powstała dzięki inwestycjom omawianym w porannej sesji. Przejazd środkami komunikacji publicznej pod przewodnictwem pracowników Urzędu m.st. Warszawy, którzy na co dzień zajmują się tematyką mobilności miejskiej, to najlepsza forma poznania miasta i funkcjonowania WTP.

2 października
Poranek przywitał nas słonecznie. To ważne, gdyż na ten dzień zaplanowaliśmy długi spacer po Piasecznie, aby poznać najciekawsze rozwiązania z zakresu mobilności miejskiej w największej gminie miejsko-wiejskiej naszej metropolii. Pojechaliśmy Szybką Koleją Miejską.  Na peronie przywitali nas gospodarze pod przewodnictwem Pana Daniela Putkiewicza – Burmistrza Piaseczna, który był naszym przewodnikiem. Piaseczno współorganizuje system transportu publicznego razem z Warszawą. Zapewnia mieszkańcom – oprócz sprawnego połączenia SKM – autobusowe linie podmiejskie czyli popularne „siedemsetki”, które są ważnym elementem współpracy transportowej. Piaseczno ma ich obecnie 5, co daje odpowiednią częstotliwość kursowania, aby zapewnić sprawny dojazd do pracy/szkoły mieszkańcom powiatu piaseczyńskiego.

Dodatkowo w powiecie piaseczyńskim 21 niebieskich linii autobusowych L przewozi pasażerów z gmin Góra Kalwaria, Konstancin-Jeziorna, Lesznowola, Piaseczno i Prażmów. Gminy oraz ZTM wspólnie finansują funkcjonowanie linii, dbają o standard i jakość. Podczas spaceru podejrzeliśmy nowoczesne technologie i innowacyjne rozwiązania w mobilności miejskiej, które wdrożyło Piaseczno.

W sesji popołudniowej przedstawiciele Piaseczna zaprezentowali m.in. zjawisko suburbanizacji, na przykładzie wsi Józefosław, które polegało na gwałtownym wzroście liczby mieszkańców na początku XXI wieku. Napływ ludności, intensywna zabudowa mieszkaniowa przekształciły małą wieś w typowe podwarszawskie przedmieście. Proces ten stworzył wyzwania związane z rozwojem infrastruktury i przestrzeni publicznych, w tym konieczność budowy nowych dróg, terenów rekreacyjnych i usługowych.

3 października
Pojechaliśmy do Grodziska Mazowieckiego, gdzie przywitał nas Pan Tomasz Krupski – Burmistrz Grodziska Mazowieckiego. Przedstawiciele Urzędu omówili jak na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia Gmina Grodzisk Mazowiecki nauczyła się realizować projekty partnerskie. Wszystko dzięki możliwości wspólnego pozyskiwania środków europejskich w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Zwróćili uwagę na ogromną wartość dodaną wynikającą z możliwości działania w porozumieniu z innym gminami lub powiatami. Przedstawiciele Biura Związku „Grodziskie Przewozy Autobusowe” (GPA) zaprezentowali jak powstała sprawna i funkcjonalna sieć zsynchronizowanych ze sobą połączeń autobusowych w różnych gminach, spójna taryfa biletowa. W praktyce sprawdziliśmy jak wysoki jest standard przewozów zapewniany przez GPA: mieliśmy możliwość przemierzania Grodziska Mazowieckiego nowoczesnym autobusem elektrycznym, który niebawem ruszy na regularne trasy i będzie służył mieszkańcom w codziennych dojazdach. Ważna dla naszych gości była możliwość obejrzenia inwestycji wspierających zrównoważoną mobilność, które zostały zrealizowane w ostatnich latach w Grodzisku Mazowieckim, w tym również parkingu P+R i dróg rowerowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach ZIT.

logo projektu Sieciowanie Związków ZIT

Wizyta studyjna jest organizowana w ramach działań sieci „Zrównoważona mobilność w MOF, sieć Lublin-Warszawa”, która jest częścią projektu pn. „Sieciowanie Związków ZIT w Polsce”, finansowanego ze środków Programu Pomoc Techniczna dla Funduszy Europejskich na lata 2021-2027.

W metropolii warszawskiej gościliśmy przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z miejskich obszarów funkcjonalnych z rożnych części Polski:
Gmina Żórawina i Wrocław (Wrocławski Obszar Funkcjonalny), Stowarzyszenie Ziemia Dzierżoniowska (ZIT Południowego Obszaru Funkcjonalnego), Gmina Gryfice, Sieradz  i Zduńska Wola (MOF Sieradz-Zduńska Wola-Łask), Miasto Koszalin (Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki Obszar Funkcjonalny), Gmina Legnica (Legnicko-Głogowski Obszar Funkcjonalny), Biała Podlaska, Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, Stowarzyszenie Metropolia Poznań, Gmina Bolesławiec (Zachodni Obszar Funkcjonalny), Przemyśl (Miejski Obszar Funkcjonalny Przemyśla), Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego, Rybnik, Gmina Niemcza (Aglomeracja Wałbrzyska), Wałcz, Stalowa Wola, Konin, Władysławowo (Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot), Stowarzyszenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego, Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, Związek Gmin i Powiatów Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, Gmina Wielka Nieszawka (Metropolia Toruńska), Koszalin (Koszalińsko-Kołobrzesko-Białogardzki Obszar Funkcjonalny), Toruń (Metropolia Toruńska), Malbork (Miejski Obszar Funkcjonalny Malbork-Sztum), Białystok.

Poprzedni Następny
Skip to content